AFFÄRS- OCH KLAGOMÅLSVILLKOR FÖR AVTALSFÖRHÅLLANDEN VID KÖP OCH FÖRSÄLJNING AV INVESTERINGSMETALLER PÅ guldhem.se
(nedan kallade ”T&C”)
Artikel I.
1. Dessa allmänna affärsvillkor gäller för köp av produkter på webbplatsen www.guldhem.se (nedan kallad ”e-butiken”), som drivs av företaget GOLD2Home GmbH med säte på Schumannstraße 27, Frankfurt am Main, 60325, registreringsnummer: HRB 138248 (nedan kallat ”operatören”). Denna e-shop drivs på basis av en licens från företaget Gold2home BV med säte i Bryssel, Congreesstraat 37, Belgien, registreringsnummer 0799234468, som också är säljare av de varor som erbjuds i e-shopen.
2. Allmänna villkor reglerar relationen mellan operatören å ena sidan och köparen å andra sidan. Alla avtalsförhållanden ingås i enlighet med den rättsliga ordningen i Konungariket Belgien.
3. Priset på ädelmetaller och produkter av dessa som finns listade i e-butiken beror på priserna på dessa metaller på internationella råvarubörser och växelkursernas värde. I enlighet med europeisk lagstiftning finns det ingen laglig rätt att returnera eller avbryta en beställning av guld, silver, platina, palladium eller rodium efter att den har gjorts, eftersom dessa produkter är föremål för prisfluktuationer på finansmarknaderna som ligger utanför vår kontroll.
Artikel II.
1. Beställningar kan göras av köparen via e-butiken genom att lägga till varor i varukorgen och sedan bekräfta beställningen.
2. Vid beställning som görs av köparen via e-butiken utgör beställningsformuläret tillsammans med de allmänna villkoren och samtycket till behandling av personuppgifter, som finns på denna webbplats, ett förslag till ingående av ett köpeavtal. Beställningen är bindande och köpeavtalet ingås i det ögonblick då knappen ”Jag bekräftar beställningen med betalningsskyldighet” bekräftas och kan inte annulleras.
3. Säljaren skickar till den e-postadress som köparen angett en bekräftelse på mottagandet av den bindande beställningen (som ingåtts i köpeavtalet), inklusive betalningsinstruktioner för betalning av köpeskillingen. Betalningen av köpeskillingen vid banköverföring ska ske inom 48 timmar från ingåendet av köpeavtalet (bekräftelse av beställningen av köparen som bindande).
4. Säljaren och köparen kan komma överens om hur beställningen ska skapas eller hur den ska regleras, även om detta avviker från dessa allmänna villkor.
5. Leveransplatsen för varorna är den adress som köparen angett i beställningen.
6. Köparen får det aktuella priset i beställningsformuläret i e-butiken. Priset i erbjudandeformuläret är giltigt i högst 60 minuter från det att det fastställts. Om beställningsformuläret skickas efter giltighetstiden för köpeskillingen har löpt ut, informeras köparen före avsändandet genom ett automatiskt meddelande om ändringen av köpeskillingen, och köparen ges möjlighet att skicka formuläret igen eller avbryta det utan någon påföljd.
7. Efter att beställningen har skickats har säljaren rätt att verifiera beställningen, vilket inte påverkar avtalets ingående, men om verifieringen misslyckas har säljaren rätt att frånträda avtalet (se artikel VII, punkt 3, bokstav h) i de allmänna villkoren).
8. Säljaren har rätt att frånträda avtalet innan betalningen av köpeskillingen har mottagits, om priset på ädelmetaller och produkter av dessa från det att beställningen gjordes har förändrats med mer än 5 % jämfört med det pris som angavs i offertformuläret vid beställningstillfället.
Artikel III.
1. Säljaren fastställer priset på varorna flera gånger under dagen beroende på prisrörelserna på de internationella råvaru- och valutamarknaderna.
2. Köparen är skyldig att betala köpeskillingen inom 48 timmar efter bekräftelse av beställningen av köparen vid kontantlös överföring.
Artikel IV.
1. Sista datum för att skicka varorna är senast 7 arbetsdagar från det datum då den överenskomna köpeskillingen för varorna har krediterats säljarens bankkonto. Tidsfristen för att skicka varorna gäller inte under den period då det råder brist på varor på den internationella marknaden (force majeure enligt definitionen i artikel VII, punkt 3, bokstav g) i de allmänna villkoren, men högst under en period av 180 dagar från det att hindret uppstod. Han informeras om detta hinder per telefon och e-post så snart hindret uppstår. De beställda varorna kan bytas mot varor av samma vikt och renhet efter överenskommelse mellan säljaren och köparen. Parterna kommer att komma överens om regleringen av eventuella avvikelser i köpeskillingen innan de utbytta varorna skickas.
2. En försändelse som levereras via ett transportföretag är alltid försäkrad upp till varornas inköpspris, nämligen för ansvar vid förlust, skada på försändelsen eller förlust av försändelsens innehåll, upp till det maximala belopp som fastställts av det valda transportföretaget. Leveranstiderna beror på valet av transportföretag och säljaren kan inte påverka dem. Köparen är skyldig att kontrollera att försändelsens förpackning är oskadad och att försändelsen inte uppvisar några uppenbara tecken på skada.
3. Köparen har rätt att avvisa leveransen i händelse av skador eller skador på förpackningen. I sådant fall returneras leveransen till säljaren och köparen är inte i dröjsmål med att ta emot varorna. Säljaren åtar sig att omedelbart skicka leveransen igen på egen bekostnad. Avtalsparterna har kommit överens om att om köparen avvisar leveransen förlängs leveranstiden med 10 dagar från dagen för avvisandet. Genom att acceptera leveransen efter betalning blir köparen ägare till de levererade varorna, och om köparen accepterar leveransen och därefter upptäcker att den är skadad måste han därför klaga på detta till transportören från vilken han mottog varorna, i eget namn och för egen räkning.
4. Om köparen inte hämtar de redan betalda varorna, bryter köparen mot sin skyldighet att ta emot varorna. Baserat på köparens e-postförfrågan är säljaren skyldig att skicka varorna till köparen upprepade gånger. I ett sådant fall betalas fraktkostnaden, inklusive fraktförsäkring, av köparen, enligt den aktuella prislistan för den valda transportören. Köparen betalar detta belopp kontant vid leverans av varorna till transportören. Under den tid som köparen försenar mottagandet av varorna är köparen skyldig att betala säljaren en lagringsavgift. Avtalsparterna har kommit överens om att denna avgift uppgår till 0,01 % av varornas inköpspris för varje dag de lagras tills de tas över av köparen. Om köparen är i dröjsmål med skyldigheten att ta över varorna 12 månader efter att de är klara för mottagande personligen, eller från den första misslyckade leveransen via transportören, har säljaren rätt att sälja varorna på köparens bekostnad.
5. Reklamationer av beställda varor görs via e-post till info@guldhem.se. Reklamationen måste innehålla en beskrivning av vad som reklamationen avser samt ett foto. Reklamationen måste göras omedelbart efter leveransen av varan, då felet kunde ha upptäckts, annars upphör rätten till reklamation. Säljaren skickar en bekräftelse till köparen om det framställda kravet, som innehåller datum för framställandet av kravet, vad kravet avser, vilken metod för hantering köparen kräver av säljaren och köparens kontaktuppgifter, där säljaren kommer att informera köparen om metoden för hantering av kravet. Tidsfristen för hantering av reklamationen är 30 dagar, inom vilken köparen kommer att informeras om resultatet via e-post till den adress från vilken köparen lämnade in reklamationen. Brott mot förpackningen rapporteras till transportören enligt ovan.
Artikel V.
1.Säljaren förklarar att han, mot uppvisande av varorna och det ursprungliga inköpsbeviset med återköpsgaranti, som bifogas varorna vid leveransen, kommer att återköpa varorna från köparen eller från den person till vilken köparen har överlåtit äganderätten till varorna, förutsatt att varorna uppfyller de föreskrivna renhetsparametrarna och är i ett skick som gör det möjligt att sälja dem vidare. Förfarandet för återköp av varor beskrivs senare i denna artikel. Återköpsgarantin gäller investeringsmynt och -tackor, inte samlarmynt.
2. Säljaren kommer att kontrollera varornas integritet och skick samt kontrollera originalförpackningen. Skador på originalförpackningen eller avsaknad av tillverkarens certifikat (om sådant utfärdats för varorna) kan leda till en minskning av varornas inköpspris eller till att återköp nekas. Säljaren förklarar att integritetskontrollen utförs i ett laboratorium på ett icke-destruktivt sätt.
3. Köpeskillingen för varorna fastställs genom överenskommelse mellan avtalsparterna.
4. Betalningen av köpeskillingen ska ske inom 10 arbetsdagar efter mottagandet av varorna.
Artikel VI.
1. Kundinformation lagras i enlighet med gällande lagar i Litauen och EU – enligt GDPR-riktlinjerna. Genom att ingå avtalet (bekräfta beställningen) samtycker köparen till behandling och insamling av sina personuppgifter i säljarens databas. Leverantören överför inte kundernas personuppgifter till någon annan person. Undantaget är externa transportörer, till vilka kundernas personuppgifter överförs i den utsträckning som är nödvändig för leveransen av varorna.
2. Dessa villkor gäller även i fall där operatören eller säljaren säljer varor på provision.
Artikel VII.
1. Försäljning av investeringsguld, silver och platina är försäljning av varor vars pris beror på fluktuationer på finansmarknaden, oberoende av säljarens vilja. Köparen, och med hänsyn till detta faktum, inte heller köparen i egenskap av konsument, har rätt att frånträda avtalet utan att ange någon anledning.
2. Köpeavtalet upphör automatiskt att gälla från början, med undantag för avtalsvite, om köparen inte betalar köpeskillingen korrekt och i tid. Vid automatisk uppsägning av köpeavtalet är säljaren skyldig att omedelbart överföra de betalningar som hittills mottagits till det bankkonto från vilket den sista betalningen av köpeskillingen gjordes. Säljaren skickar sedan köparen ett meddelande via e-post om uppsägningen av avtalet och om betalningen som överförts till hans konto.
3. Säljaren har rätt att häva köpeavtalet om:
a) den sammanlagda volymen av väntande order för vilka köpeskillingen inte har betalats korrekt och i tid, gjorda av samma köpare, överstiger 5 000 euro eller motsvarande belopp i annan valuta,
b) den leveransadress som angetts av köparen, orderbeloppet (eller andra identifieringsuppgifter som angetts av köparen) är uppenbart tveksamt eller felaktigt,
c)köparen inte har fullgjort sin skyldighet gentemot säljaren som uppkommit genom den bindande beställningen, dvs. att hämta och betala för de beställda varorna,
d) det uppstod ett tekniskt fel i driften, vilket ledde till att ett felaktigt pris eller ett pris som skilde sig med mer än 15 % från det publicerade marknadspriset för investeringsguld, silver eller platina vid den aktuella tidpunkten publicerades på säljarens webbplats,
e) köparen inte hämtar de korrekt betalda varorna och är i dröjsmål med denna skyldighet i mer än 30 dagar,
f) Det kommer att ske en förändring i de rättsliga bestämmelserna som reglerar mervärdesskatten.
g) i händelse av force majeure (det vill säga ett hinder som uppstått oberoende av säljarens vilja och som hindrar denne från att fullgöra sin skyldighet, om det inte rimligen kan antas att säljaren skulle kunna avvärja eller övervinna detta hinder eller dess konsekvenser, och dessutom att detta hinder kunde förutses vid den tidpunkt då skyldigheten uppkom, t.ex. en tillfällig brist på varor på den internationella marknaden anses utgöra sådan force majeure),
h) vid misslyckad transaktionsverifiering enligt artikel II. punkt 8 i de allmänna villkoren.
4. Vid återkallande av köpeavtalet upphävs avtalet från början, med undantag för bestämmelsen om avtalsvite.
Artikel VIII.
1. Dessa affärs- och klagomålsvillkor gäller från och med den 1 mars 2025.
2. Dessa villkor gäller enligt vad som anges på säljarens webbplats.
3. Dessa affärs- och reklamationsvillkor skickas också till köparen tillsammans med beställningen till den e-postadress som köparen har angett.